Hukuk Medeniyeti Anasayfa
Giriş Yap Üyelik Girişi
Haberler Haberler
İçtihatlar
İçtihatlar Koleksiyonlar
Forumlar
İnfaz Hesaplama İnfaz Hesaplama
Hukuki Soruları Sor Vatandaş Soruyor
Şerhler
Şerhler
Yargıtay Karar Arama Motoru Arama
İletişim İletişim
Hukuk Medeniyeti Facebook Facebook
Giriş Yap Üye Ol





Sitenize Ekleyin

TEM Trafiği ve Tayin/Yetki Deişikliği



TEM trafiğini bilenler, 10 km geriden başlayıp, kızgın asfaltın üstünde bizi 1-2 saat, sıkışık bir şekilde bekletenin, şeridin SADECE birini kaplayan bir aracın yolda arıza yapması olduğunu çok iyi bilir!

İyi de 10 KM ilerideki şeridin sadece birini, o da 3m kadar kapatacak şekilde yolda kalmış bir araç, nasıl 10 KM'lik bir tıkanıklık oluşturur?

Şöyle düşünelim; 
Araçlar 90-120 KM hızla gidiyor,
Yolun 3 şeridi de full araçlarla dolu, 
10uncu KM'de 2. şeritte bir araç, arıza yapmış,
Bu nedenle 2. şeritteki araçlar hızlarını azaltıp sol ve sağlarındaki 1. ve 3. şeritlere geçmeleri gerekmekte
Öncelikle 2. şeritte 1 KM'lik yığılma olur, 
Daha sonra da 2. şeritteki araçlar 1 ve 3. şeritlere geçtiklerinden 1 ve 3. şeritlerdeki araçları yavaşlatır,
1 ve 3. şeritte önce yavaşlama, daha sonra yığılma gerçekleşir.

İşte 3 METRELİK durmuş alan nedeniyle; 10 KM'lik kuyruk nasıl oluyorsa, TEK BİR YETKİ DEĞİŞİKLİĞİ, TEK BİR TAYİN ile 10 KM'lik yığılma- adaletsizlik de öyle oluşur!

3 metre ile 10 KM arasındaki oranı anlamak adına: 3 metre, 10.000 metreyi doğuruyor!

Şu bilgiyi de eklersek, doğal kabul edip aman sen de dediğimiz korkunç sonucu daha da iyi idrak edebiliriz:
Yılda ortalama 2000-3000 hakim-savcı, adalet yolunda tayini çıkmakta. 
Bu rakam, toplam hakim ve savcıların 1/4'ü.
TEM'deki araçların 1/4'ü yılda bir kez TEM'de arızalandığını hayal edin!! 

Tıkanıklığın tek nedeni elbet, 3 metrelik alan değil!

Düşünmeye devam edelim:

Castrol ile TomTom işbirliğiyle düzenlenen "Global Sürüş Endeksi"nin yeni sonuçları açıklandı. 
Buna göre İstanbul, sürücü başına yıllık 31 bin 200 adetlik dur-kalk ortalamasıyla zirvede yer aldı.

Dünya çapında büyük METROPOLLERİ içeren araştırmanın sonuçlarına göre;
İstanbul'daki sürücülerin, listenin en sonunda yer alan Rotterdam şehrindeki sürücülere göre yılda
24.000 kez daha fazla dur-kalk yaptığı ortaya çıktı. 

Rotterdam 
- Yoğunluk2.850/km² 

İstanbul 
- Yoğunluk2,392/km² 

Bizden daha yoğun bir ülke, bizden 24.000 kez daha az duruyor!

Türkiye Adalet Endeksi

Farklı işler Endeksi : Bunlar mahkeme ile alakası olmayan işlerdir. En klasik örneği değişik işlerdir. Bir çok mahkeme yılda 1000'lere varan hatta 1500'lere dayanan değişik iş bataklığına dalıp bıkmaktadır. Mahkeme hakimleri, mahkeme işleri kulvarında hızlanıp yol almaya çalışırken ne zaman ve ne kadar geleceği bilinmeyen değişik işlerle sıkıştırılmakta, makas atılmaya çalışılmaktadır.
Bu endekste Türkiye, diğer ülkelerin adalet sistemine göre açık ara öndedir.

Geçici Yetkilendirme endeksi: Bu öyle bir endekstir ki, geçici yetki ha çıktı çıkacak tedirginliğinde yaşayan hakimlerin sinirlerini altüst eder.

Çapraz Yetki Endeksi : Meslekteki en idealist yıllar çapraz yetkilerle iğdiş edilmektedir. 1274 hukukçunun yapacağı iş, mesleğin başında tek bir hakime yüklenmektedir.


Bulunduğu Yerde Yetki Değişikliği Endeksi: Belkide adalet trafiğinin en traji komik yanını bu endeks göstermektedir. Bir hakim bulunduğu yerde ceza mahkemesinden, hukuk mahkemesine, hukuk mahkemesinden ceza mahkemesine atanarak yetki değişikliği yapılabilmektedir. Bir cumhuriyet savcısı da, büro büro gezdirilmektedir.

Göçebelik Endeksi : Adalet insanının, mesleğe başlangıcından emekli olana kadar en az 8-10 tayin görmektedir. 

Angarya Endeksi : Nöbetler, geçici yetkiler, gerekçesiz yetki değişiklikleri, adaletin işlerliği ile alakası olmayan tayinler, mahkeme işleri ile alakası olmayan hususların mahkemeye yüklenip bunun hesabının sorulmasının da teftiş istasyonları ile sorulması.

Uzmanlık Endeksi: Yukarıdaki endeksler ile birlikte "bir hakimin kaç hukukçuya eşit olduğuna ilişkin araştırma" dikkate alındığında bir hakimin, kaç hukukçuya eşit olduğu endeksi 1274'tir.

Şimdi yargı endeksimizi, trafik endeksimize göre örneklersek:
Türk Yargısı şuna benzemektedir;

Hukuk fakültesi ve hızlandırılmış akademi eğitimi ile adalet yoluna çıkan adalet insanını, 2 tekerlekli, sıfır kilometre motosiklettir.
Mevcut yargı sisteminde amaç, motosikleti, ağır yükü taşıyacak olan kamyon haline evrimleştirmek olduğundan, modifikasyon parçalarının yolda düzülmesi istenilmekte,
1274 araca denksin denilip 1000 ton (ton = dosya) yük yüklenmekte, 
Bu da yetmez denilip yolda seyir halinde iken yolcu alıp, bırak denilmekte (değişik işler),
1000 ton yanında başka araçların yüklerinin bir kısmını, geçici olarak ve 1000 tona ek olarak taşı denilmekte ( geçici yetki ), 
Bu da az gelir denilip, un ile kömürü aynı anda taşı ancak bir birine bulaştırma denilmekte (çapraz yetki),
Bu da az gelir denilip, TEM'de taşıdığı kömürü olduğu yere bırakmasını E5'e geçip unu hemencecik alıp yola çıkması istenmekte, (bulunduğu yerde yeki değişikliği)
Tüm bunlar senin için ne ki denilip, TEM'de ve E5'te taşığı unları ve kömürü bırakıp Ankara'dan tüm Türkiye'ye havadan adalet dağıt denilmekte, 
1985 ve 2005 sonrası katlanarak artan bir çok yerde çökmüş adalet yolunda yapılması istenilmekte (suçlu ve suç sayısında artış)
Bir de adalet yolunun durumunu görmeyip, adalet yolundaki "adalet insanları, ne kadar bozuk?" diye kontrol etmek için yoğun trafiğe eskortlu araçlar sokulmakta (teftiş sistemi)

NORMAL bir sürücü, yılda 18 bin adet dur-kalktan fazlasına maruz kalması halinde güvenli sürüş yeteneği azlmakta (makul iş yükünün üstündeki tüm işler adaleti değil adaletsizliği doğurmakta.)

Akıllı Ulaşım Sistemleri'nin trafik sıkışıklığının azaltılmasında kullanılan önemli ürünlerden biri olması (Adaletin Akıllı Yönetimi) 

İstanbul'da trafik sıkışıklığının yıllık yakıt ve zaman maliyetinin en az 3 milyar 120 milyon dolar olması (adaletsizliğin katlanarak artışı)

Yoğun dur-kalk yapılan araç sürüşlerinin otomobil motorunda mikroskobik yıpranmayı artırması (mahkeme ve adalet adamlığı kültürünün oluşmaması, mesleki deformasyon) 

Viranşehir'de Kavşak İsteyen Vatandaşların, Yolu Kapatması (sorunumuzun İstanbul'dan Viranşehir'e kadar aynı olması),

İstanbul'daki trafik sıkışıklığının yüzde 11'ine yol bakım çalışmaları neden olması (teftiş)

Tüm bunların yıllarca tekrar ve tekrar gerçekleştirilmesi ile, iki tekerlekten modifiye edilen 4 tekerli aracın motorunun pert olup rektefeye muhtaç olması (mesleki hastalıklar, mesleki duyarsızlaşma, mesleki yozlaşma)

TEM'den örnekle; gişelerde rahat geçilmesi için 4 şeridi 10 şeride çıkartıp, gişeden sonra yeniden 4 şeride inmesinin bedeli: TRAFİK KAOSU yaratması (iyi planlanmayan mahkeme açma-kapatma, yetki değişiklikleri...)(Eskiden gişelerde şeridi artırıp sonrasında azaltmak mantıklı idi. Çünkü ödeme nakitti. )
....
Tüm bunlardan önemli bir çıkarım daha yapmamız gerek: Gözle görülür elle tutulur şekilde , her birimizin sabah-akşam canlı canlı yaşadığı TRAFİK SORUNU - TRAFİK TERÖRÜNÜ İstanbul'dan, Viranşehir'e kadar çözüm bulamamış bir toplum olarak gözle görülmeyen, idraki uzman hukukçular için bile çok ama çok zor olan ADALET SORUNU çözebilecek miyiz?
_________________

Sorunun bu olduğunda hem fikir isek çözüm çok basit!!!!

1-"BAĞDAŞMAZ YETKİ DEĞİŞİKLİĞİ" yapılmamalı.
Bağdaşmaz Yetki Değişikliği şudur: Ceza hakimliğinden, hukuk hakimliğine veya tam tersine bir geçiş artık olMAmalı. Olacak ise ancak sınav ile olmalı.

2- Ceza veya hukuk branşı içinde DİKEY YETKİ DEĞİŞİKLİĞİNİN ise ancak en az 3 YIL çalışmış olması ve başarısı halinde olmalı.

3- Bir hakimin tayini kendisi istese bile 6 yıldan önce yapılamamalı

4- Tayinler, hakim-savcının meslek hayatı boyunca en fazla ÜÇ KEZ yapılabilmeli. Bir hakim ve savcı en fazla 3 tayin görmeli. 

Sadece bunları yaptığımızda bile adaletin sorunları ve adaletsizlik adına şu an konuştuğumuzun % 50'sini artık konuşmayacağız!

Çözüme şüphe ile baktıysak eğer yeniden düşünün : TEK BİR araç ve tek bir aracın kapattığı TEK BİR şeritteki 3 METRELİK alan nedeniyle 10.000 metrelik kuyruk nasıl oluştu? 

Evet bize de, Akıllı Ulaşım Sistemi gibi AKILLI ADALET SİSTEMLERİ gerek!






Web Tasarım ve Yazılım Dizaynist Bilişim